torstai 18. maaliskuuta 2021

Nyt on monilukutaidon aika!

 Tänään, 18.3. vietetään valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää otsikolla: "Nyt on monilukutaidon aika!" Monilukutaito ei ole käsitteenä vielä juurtunut syvään, ja siten monilukutaitoa vahvistavaa toimintaa ei ole kaikissa varhaiskasvatusryhmissä tarpeeksi.

Lasten kuvakirjoja lukiessa aikuinen voi mainiosti vahvistaa lasten monilukutaidon kehittymistä. Lastenkirjojen kuvitukset antavat mahdollisuuden kuvien tarkkaan havainnointiin ja tulkintaan. Kuvien äärelle pysähtyminen tekstin lomassa on helppo tapa osallistaa lapsia kirjanlukuhetkellä. 

Mistähän tämä kirja kertoo (kansikuvan perusteella)? Mitähän tässä voisi tapahtua? Mitä tapahtuu seuraavaksi? Kuvituksen hahmojen ilmeitä voi tarkkailla- miltä tuosta hahmosta tuntuu? Otapa sama ilme! Mikä kuvassa on muuttunut? Miltä värit/ sävyt tuntuvat? Löydätkö kuvasta...? 

Myös kirjanlukijan äänenkäyttö on merkityksellistä monilukutaidon kehittymiselle. Kun tekstiä luetaan ilmeikkäästi ja eri äänenpainoin sekä esim. eri hahmojen kohdalla ääntä muuttaen, lapsi saa kokemuksia eleiden ja ilmeiden vaikutuksista tekstin tulkintaan.

Satukielten lukukoordinaattorit ovat tarjonneet pilottiryhmille toiminnallisia lukuhetkiä. Olemme kirjoja valitessamme kiinnittäneet  paljon huomiota kirjan kuvitukseen. Sen on pitänyt tukea vahvasti kirjan tekstiä ja tunnelmaa ja tietysti miellyttää silmää myös taiteellisessa merkityksessä. Jokaisella lukukerralla olemme antaneet aikaa kuvan tutkimiseen ja siitä keskusteluun. Kuvien avulla olemme mm. kerranneet kirjan tapahtumajärjestystä, etsineet yksityiskohtia, muutoksia, havainnoineet värimaailmaa ja tunnelmaa. Olemme tulkinneet merkkejä (esim. mistä nuotit kertovat? - tuosta radiosta tulee musiikkia. Tai isot nuotit kuvituksessa?- musiikki soi voimakkaasti.) Olemme leikkineet still- kuvilla: ota jonkun kirjan hahmon asento- me yritämme arvata kuka olet.

Kirjan lukeminen vaatii mieluusti kirjaan tutustumista etukäteen, jotta pystyt lukemaan sitä eläytyvästi ja mahdollisesti tuomaan siihen mukaan myös esityksellisyyttä ja jopa pienen pientä reksvisiittaa. Ja vaikka olisit lukenut kirjan moneen kertaan, lapset voivat löytää siitä joka kerta jotain uutta. Kiitos ihanien kuvitusten! Kun tarjoamme lapsille paljon erilaisia kuvakirjoja, lapsi harjaantuu hyväksi kuuntelijaksi, kuvien tulkitsijaksi ja saa aineksia tunne- ja empatiataitojensa kehittymiseen. Hän harjaantuu ymmärtämään myös syy-seuraus-suhdetta ja oppii päättelytaitoa. Kaiken takana on kiireetön, myönteisen ilmapiirin täyteinen lukuhetki!

Varhaiskasvatuksen opettajien liiton Monilukutaito-julisteen on tehnyt Maija Hurme 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hanketyö on raastavaa

  Hanketyö on todellakin raastavaa. Jos joku kysyy, miltä hanketyö tuntuu, vastaisin otsikon mukaan. Se vaatii hyvää paineensietokykyä, raut...