Me lukukoordinaattorit olemme tämän hankkeen aikana tutustuneet moniin meille uusiin kirjailijoihin. Eräs suuren vaikutuksen tehnyt kirjailija, on Jukka Itkonen ja hänen valtaisa runotuotantonsa! Runot ovat hauskoja, kekseliäitä ja lapsien maailmaan sujahtavia.
Runoissa löytyy valtavasti opetuksessa käsiteltävää sisältöä. Ylipäänsä runot tekstilajina, mikä on runo ja millaisia erilaisia runoja on olemassa? Mikä on haiku? Runoista tulee monesti ensimmäisenä mieleen riimit, ja lapsethan tunnetusti rakastavat riimejä, niiden arvaamista ja keksimistä. Runoissa on myös kielikuvia, joiden ymmärtäminen onkin jo vähän hankalampaa. Rytmi runoissa on monesti erilainen kuin muissa tekstityyleissä, mutta toisaalta se tekee runoista helposti tunnistettavia, vaikka riimejä ei olisikaan.
Kielikuvien ja erilaisen rytmin takia runoja kannattaa ihan opetella lukemaan. Runomuotoon tai riimitellen kirjoitettuja lasten kuvakirjoja löytyy, ja niiden kanssa runojen maailmaan liukuminen lienee melko helppoa. Tekstin lopuksi on listattuna muutamia runokuvakirjoja, joissa on paljon sellaisille varhaiskasvatusikäisille sopivia, mutta kyllä tälläiset "helpot tarinat" uppoavat vielä pikkuoppilaisiinkin.
Eräs kokonaisuus alkuopetukseen
Runoa voisi lähteä käsittelemään siten, että aikuinen lukee lapsille runon. Runo voisi olla myös oppilaiden nähtävillä dokumenttikameralla heijastettuna tai muulla keinoin.
Lähdetään miettimään, mitä juhlaa runossa vietetään? Nimi kannattaakin tässä tapauksessa jättää kertomatta/näyttämättä, jotta voidaan asiaa pohtia. Lasten puutarhajuhla tulee mainittua heti ensimmäisessä säkeistössä, mutta viimeisen säkeistön lopulla mainitaan ensimmäistä kertaa syntymäpäivään liittyvä sana, päivänsankari, jolloin voidaan päätellä että jonkin lapsen syntymäpäivät on kyseessä. Juhlassa tarjottavia herkkuja pystytään ilman suurempaa analyysiä löytämään, ja myös juhlaan osallistuvia vieraita pystytään nimeämään.
Sen jälkeen voisi lähteä miettimään, mitä voi päätellä hieman enemmän asiaa pohtimalla. Vuodenaikaa pystyy vähän aavistelemaan, sillä runossa puhutaan auringon säteistä ja siitä että ei sada, ja kyseessä todella on puutarhassa vietettävä juhla, eli ei ehkä talveen sijoitu tämä runo. Vieraana olevien lasten puuhista voi myös tehdä päätelmiä; yksi putoaa puusta ja kiipeää sinne heti takaisin, toinen tukkii vastahakoisen kaverin taskuun limpparipulloa jne.
Tietenkin runossa on myös todella hyviä riimipareja, joiden metsästämiseen voikin sitten lapset lopuksi valjastaa. Voisiko runoon myös keksiä lisäsäkeistöjä, mitä muuta juhlassa tapahtuu? Onko juhlassa muitakin vieraita kuin mainitut, mitä he puuhaavat?
Tämän kaltaista runon käsittelyä voi ja kannattaa tehdä isompienkin oppilaiden kanssa. Runoksi tulee vain valita jonkin vähän haastavampi, joka sisältää enemmän kielikuvia ja pureskeltavaa, rivien väliin piilotettua tietoa. Runoissakin riittää pureskeltavaa!
Touhukkaissa runoutta
Pienten lasten kanssa
Emme tietenkään saa unohtaa pienten lasten kanssa loruttelun tärkeyttä kielenkehityksen kannalta. Loruihin löytyy valtavasti leikkejä, joita voi sylikkäin ihan pienen vauvan ja taaperon kanssa rallatella. Sanojen rytmi yhdistettynä kehon rytmeihin tukee lapsen kielenkehitystä, mutta myös yllättäen matemaattisten taitojen kehittymistä! Pienten lasten musiikkileikkikouluissa käytetään paljon loruleikkejä, soittimien kera tai ilman. Kotonakin voi muskarin hyötyjä saada lorujen ja loruleikkien avulla, ilman soitto- tai laulutaitoa.
Loruja kannattaa myös käyttää hyödyksi erilaisissa siirtymätilanteissa ja ei-mieluisissa toimissa, kuten hampaiden harjaamisessa tai pottaharjoittelussa. Keksikää ryhmässä tai kotona omia loruja, joilla viedä huomio varsinaisesti asiasta, muksut saattavat suoriutua yllättävänkin hienosti takkukohdista!
Lisää sisältöä ja vinkkejä runojen opettamiseen:
Opetushallituksen Kielikarhu - kokonaisuudet. Suunniteltu s2 -opetukseen, mutta hyvää perustietoa ja harjoituksia kaikille. Kielikarhu 2 kokonaisuuden (suositeltu 3.-4.lk) Lukutoukan tutkimukset jaksossa löytyy kappale Runojen tulkintaa. Tässä käsitelty ihan runojen peruskäsitteet ja opetellaan tunnistamaan runo tekstilajina. Sisältää myös hyviä harjoituksia ja vinkkejä.
Sanataideyhdistys Yöstäjän Runorobotti luo antamistasi sanoista kauniin haikun. Näitä haluaa aikuinenkin tehdä uudestaan ja uudestaan.
Runomuotoon kirjoitettuja lasten kuvakirjoja:
Bright, Rachel: Minun, sanoi orava & Kyllä, sanoi koala & Ihan itse, sanoi susi
Gahrton, Måns: Roni ja Juulia -sarja
- Päiväkoti-ikäisistä alkuopetukseen
Gunnervall, Maarit: Retkelle aurinkoon
- Pahvisivuinen, pienemmille lapsille riimitelty
Hart, Carly: Merirosvot kylässä
-sisältää laskemista, alle kouluikäisille
Jansson, Tove: Kuinkas sitten kävikään & Kuka lohduttaisi Nyytiä? & Vaarallinen matka
Knapman, Timothy: Hyvää yötä, merirosvot!
Koskinen, Juha-Pekka: Gabriel Hullo & viheltelevä vampyyri
- Vähän pidempi tarina, täysin riimitetty kokonaan. Ehkäpä eskari-ikäisistä eteenpäin, mutta lapset tuntien jo vähän pienemmillekin.
Krauss, Ruth: Minä lennän
- Tammen kultaisia kirjoja, pienemmille lapsille sopiva
Lehtinen, Emilia: Prinsessa Wilhelmiina ja kohtalon lantti
- Pidempi kirja, vähän isommille. Hauskasti sekoitettu klassista prinsessasatua ja modernia tvistiä.
Mannström, Annika: Antto urheilee
- Päiväkoti-ikäsistä alkuopetukseen, urheiluaiheisia runoja yhdeksi tarinaksi nivottuna
Marin, Päivi: Mila ajattelee toisin
McCleary, Stacey: Annan sinulle maailman
Mitton, Tony: Jokin sauruksen tapainen
Prasadam-Halss, Smriti: Pusu pelastaa päivän
Rakkolainen-Sossa, Satu: Mainio matkatoimisto
-vähän pidempi kirja
Sperring, Mark: Tassu tassussa & Kapteeni Kestilä tarjoaa pestiä!
Smallman, Steve: Virtapepanen
Tapola, Katri: Lyhtyjen maa
-tunnelmallinen ja kaunis, ei riimitetty, koululaisille
Weninger, Brigitte: Metsätontun myssy
Willis, Jeanne: Enemmän kuin kirja
/Lukukoordinaattori Marianna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti