perjantai 12. helmikuuta 2021

Yksi sinne tai tänne! - touhuten ja vaikuttaen

 Viime vuoden loppupuolella löysimme kirjan, jonka huomasimme olevan hyvin monipuolinen käytettävyydessään. Etsimme kirjaa kirjaston nettisivuilta hakutoiminnolla, hakusana saattoi olla jotain ympäristöön ja yhteisöön liittyen. Kyseessä on Tracey Corderoyn ja Tony Nealin Yksi sinne tai tänne! (Kustannus Mäkelä 2020).



Onnelan kaupunki on ihana paikka elää ja asua. Eräänä päivänä sarvikuono, yhtään ajattelematta, heittää karkkipaperin roskiin. Eihän yksi roska haittaa mitään! Ikävä kyllä, roska ei jää yhteen, vaan tähän ajatusmalliin lähtee koko kylän väki mukaan. Kun roskavuoret alkavat harmittaa, keksii joku ilahduttaa itseään poimimalla vain yhden kukan puiston istutuksista, sillä eihän yhden ottaminen mitään haittaa! Kohta on puiston kasvit puita myöden nyhdetty ja tallattu, ja taas harmittaa. Jälleen keksitään jotain millä itseä ilahduttaa: musiikin kuuntelu on virkistävää! Musiikkia vain alkaa soittamaan taas ihan joka ikinen, ja meteli on korvia huumaava. Onnela on piloilla: on roskaa, tallattuja kukkia ja kammottava meteli. 



Kunnes neuvokas hiiri päättää istuttaa yhden kukan. Tämä yksittäinen kukka muistuttaa muitakin eläimiä siitä Onnelasta, jossa he ennen asuivat, ja niin kaikki tietävät mitä tehdä. Roskat löytävät tiensä roskiin ja istutuksia kohennetaan. Kirjan lopussa on eläinten pohdintoja siitä, miten saamme pidettyä yhteisömme ja puistomme sellaisina, missä kaikki viihtyvät. Keskustelulle varataan kunnolla aikaa- monella on esimerkkejä esim. roskiiin liittyen. Nyt esim. kasvomaskit pursuvat kauppojen roskiksista- hyvä havainto! Mitä niille pitäisi tehdä? Ja lapsi vastasi: "Ne pitäisi tyhjätä useammin!" Eskarilaisilla on paljon tietoa ympäristönsuojelusta - kumpa näistä lapsista kasvaisi niitä aikuisia, jotka eivät koskaan heitä autonikkunasta hampurilaispapereita tielle!


Eskarilaisten kanssa lähdettiin touhuamaan vaikuttamisajatuksella, ja kirjan vahva viesti on tähän keinoon kuin nenä päähän! Etsimme papunetistä kuvia esimerkiksi roskien laittaminen roskiin, kaverin auttaminen, lelujen kerääminen, eläinten ruokinta, kaverina oleminen, jätteiden lajittelu, tervehtiminen jne. Juttelemme eskarilaisten kanssa mielenosoituksista, missä usein on negatiivinen sävy. Nyt haluamme kannattaa asioita - eli lähdetään positiivisesta ajatusmallista.
 
Lapset ovat keksineet kannatuslauseita tähän tyyliin: "Puhutaan nätisti toisillemme!, "Pistetään lelut koppaan", "Huolehdi kasveista"',"Auta kaveria ja aikuista", "Kierrätä ja laita roskat roskiin". Olemme käyttäneet kylttien tekemisessä kierrätyspahveja - markettireissuahan ei voi enää tehdä silmäilemättä, mistä löytyisi hyvää pahvia- sekä ihan ostettua puista, lasilistaa, joka kiinnitetään kylttiin niittipyssyllä.

Eräässä eskarissa lapset halusivat laittaa kyltit päiväkodin ikkunalle, jotta ne näkyisivät ohikulkijoille.

Takataskussamme on myös leikki, jossa kirjan aukeamalta valitaan muilta salaa yksi hahmo, jota haluaa esittää still-kuvana. Toiset arvaavat, ketä esitetään. Tässä on hyvä, jos on käytössä kaksi kirjaa. Toisen kirjan voi heijastaa vaikka tykillä seinälle.


 Tästä pääset käyttämiimme kuviin.

Yksi sinne tai tänne! alkuopetuksessa

Touhukkaiden eräällä kerralla käytimme Yksi sinne tai tänne! kirjaa myös. Eeva otti kuvia sellaisista sivuista, joissa on puhekuplia tai muuta lyhyttä tekstiä. Marianna muokkasi kuvista tekstit pois, ja nämä kuvat tulostettiin ja laminoitiin. Tekstikohdat myös numeroitiin. Teimme tehtävämonisteet, joissa oli jokaista tekstikohtaa vastaava numero ja kirjoitustilaa. Kirjoitimme myös puuttuvat tekstit ja laminoimme ne siten, että kukin teksti oli omana lappunaan. Oppilaan tehtävänä oli yhdistää puuttuva teksti kuvaan, eli oikea teksti oikean numeron kohtaan. Koska kirja luettiin vain kerran, eikä voi olettaa että lapsi heti muistaa mitä milläkin sivulla lukee, oli heillä mahdollisuus tarkistaa kirjasta, mitä mihinkin kuului laittaa.








Touhukkaiden ideana oli houkutella toiminnallisuuden kautta oppilaita lukemaan ja tekemään vähän enemmän. Tällä kertaa meillä oli vahvasti toiminnallinen ote, sillä tehtävien tekemiseen liittyi luokkatilaan viritetty "rata". Teippasimme lattiaan mutkittelevan viivan, jota pitkin piti tarkasti kävellä. Seinään sinitarralla kiinnitetyistä kuvista napattiin se, joka ei vielä ole itsellä ollut. Matka jatkui poikkiraitojen yli hyppimisellä, ja oikean tekstin valitsemisella (tässä oli lähistöllä käytettävissä kirja, jotta saivat tarkistaa). Vielä yhden, pulpetin ja seinän väliin pingotetun, teipin alta ja omalle paikalle kirjoittamaan. Kirjoitusurakan jälkeen kuva ja teksti täytyi toki palauttaa sinne, mistä ne oli otettukin. Palkinnoksi kierroksesta sai arpoa nopalla jumppaliikkeen ja toistomäärän. Olimme etsineet muun muassa papunetistä ja skillilataamosta yksinkertaisten jumppaliikkeiden kuvia, ja yhdistäneet niihin nopan silmälukua vastaavan kuvan. Osa jumppaliikkeistä oli yllättävän vaikeita lasten tehdä, muun muassa selän notkistusliike tuotti päänvaivaa monelle. 

JUMPPAKUVAT tästä Kuvat ovat nyt sijoitettuna arkin alaosaan, jotta halutessasi voi tulostetun paperin taittaa kahtia ja asettaa myös pöydälle, jos seinäkiinnitys ei ole mahdollinen. Kaikenlainen idean jatkojalostaminen sallittua! Jumppatehtäviä voi käyttää milloin vain virkistämään tai tsemppaamaan tehtävien tekemisessä. Touhukkaita hetkiä!

/lukukoordinaattorit Eeva ja Marianna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hanketyö on raastavaa

  Hanketyö on todellakin raastavaa. Jos joku kysyy, miltä hanketyö tuntuu, vastaisin otsikon mukaan. Se vaatii hyvää paineensietokykyä, raut...