tiistai 6. huhtikuuta 2021

Lukutukea koulutien alkuaskeliin – salapoliisikerho kirjastossa

   ”Kuka on syyllinen?” (Escandell: Ratkaisetko arvoituksen?)

Lukukerhotoiminnasta kerroin jo edellisessä kirjoituksessani, nyt aiheena salapoliisikerho kirjaston iltapäiväkerhotoimintana.

Salapoliisikirjallisuus on genrenä yksi suosituimmista, ja tämä näkyy kirjastojen lainausmäärissä niin aikuisten- kuin lasten/nuortenosastoilla. Aiheen ympärille olikin melkoisen herkullista lähteä rakentamaan seuraavaa kerhokokonaisuutta, eli jälleen suunnittelin kolmen kerran kokoontumiset, tällä kertaa kirjastomaailmaan. Eräässä kirjastossa kerhoja järjestettiinkin kaksi peräkkäin, jotta kaikki halukkaat alkuopetuksen oppilaat pääsivät mukaan. Yhteensä oppilaita kerhoissa oli joka viikko noin 8-15 kappaletta.

Kirjallisuutena meillä käsiteltiin kuvakirjoja sekä helppolukuisia kirjasarjoja, joista nostin erityisesti esille Brossin kirjat Lukuavain-sarjasta, ja edistyneemmille lukijoille Widmarkin LasseMaija etsivätoimistot (varsin kiitollinen kerhosarja vinkattavaksi lukuisten osiensa myötä). Toisille lapsista kirjat olivat jo tutttuja, toisille ei niinkään. Keskustelua tyyliin ”kuka sen kissan oikein vei?” saimme yhdessä kehiteltyä, aina motiiveja ja alibia myöten J

Jälleen lähdettiin liikkeelle kirjan tai kirjasarjan esittelyllä. Etenkin LasseMaijojen alussa esitellystä henkilögalleriasta sain mukavan aasinsillan tavujen yhdistämiseen: epäiltyjen ammatit tai nimet piti selvittää… lisäksi tutkimme sormenjälkiä, piirsimme ja kirjoitimme etsintäkuulutuksia erilaisista esineistä ja olennoista, loimme omat salapoliisityyppimme helmimassasta, teimme näppäryyttä ja hoksottimia vaativia aivopähkinöitä. Kerhokerrat kruunasi joka kerta tuttu "rikkinäinen puhelin"-teikki, jossa kerroin aina seuraavan kerran teeman. Jännää miten aihe muuttuikin aina matkalla..! 

Onko sormenjälkikuviosi silmukka, kaari vai kierre? Kohta selviää!  (Horst: Etsivän käsikirja)

Tarvetta iltapäiväkerhotoimintaan näyttää Seinäjoen alueella olevan – hankkeen tulokset näyttivät vahvasti siltä. Kirjallisuuden ja sanataiteen menetelmät alkuopetuksen piirissä voi naamioida vaikkapa juuri supersankari- tai salapoliisikerho- nimen alle, ideoistahan ei meillä kirjastolaisilla pulaa ole J.

 

Kohderyhmä ja tavoite: alkuopetuksen oppilaat, lukemaan innostaminen ja salapoliisikirjallisuuteen tutustuminen innostavien kirjavinkkien ja niitä tukevien tehtävien avulla.

Kirjastopedagogi Piia / Lukutukea koulutien alkuaskeliin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hanketyö on raastavaa

  Hanketyö on todellakin raastavaa. Jos joku kysyy, miltä hanketyö tuntuu, vastaisin otsikon mukaan. Se vaatii hyvää paineensietokykyä, raut...