keskiviikko 14. huhtikuuta 2021

Lukutukea koulutien alkuaskeliin – talvilomaviikon minilukupiiri

 

Talvilomaviikkoa vietettiin Pohjanmaalla viikolla 9, jolloin monen pienen koululaisen ajanvietto oli vanhempien pohdittavana – mitä tekemistä sitä keksisi? Aloin suunnitella lähikirjastoon toimintaa kyseiselle viikolle, ja sainkin ilokseni mukaan kollegani Pirjon. Pirjon vankka kokemus lasten kanssa toimimisesta ja etenkin sanataiteen erilaisten menetelmien käytöstä oli mukavaa tässä lomaviikon kerhossamme.

Minilukupiiri kesti kolme päivää, jolloin tarjosimme alkuopetuksen oppilaille mahdollisuutta osallistua kerhoon, joka pidettiin kirjaston kokoushuoneessa. Aloitimme joka aamu tasan kello 10 Kaija Pispan runolla ”Näin hyvä päivä alkaa” (Titulein taikasanat 2004), josta onkin muodostunut itselleni tietynlainen rutiini jo vinkkauskeikoillakin – kohderyhmän iästä viis (jopa aikuiset ovat mukavasti jumpanneet runon tahtiin!). Näin minilukupiiri saatiin käyntiin.

Mitä minilukupiiri sisälsi? Koska emme ehtineet perehtyä muutamassa päivässä syvemmin yhteen tiettyyn kirjaan, otin tavoitteeksi kirjaston aineistoon tutustumisen, lukemiseen keskittymisen ja tekstin ymmärtämisen. Jokainen sai hakea kirjastosta itselleen mieluisan kirjan, joka esiteltiin muille. Sen jälkeen kirjaa sai lukea aina harjoitusten lomassa: lukuvartteja pidimme kirjaston eri paikoissa, jotka kukin lapsista sai itse valita. Välillä oltiin sohvalla, välillä lattian rajassa, joskus aikuistenosastolla… lastenosasto oli kuitenkin se lempipaikka, johon koko porukka useimmiten kokoontui, kuka mihinkin.

Kirjakurkkausta kokeilin ryhmän kanssa, myös perinteistä vinkkausta. Kaverivinkkausta tuli tehtyä ihan huomaamatta, kun kirjavalinnoista keskusteltiin ja esiteltiin muille ryhmässä oleville. Sanojen merkityksiä etsimme paritehtävässä, joka taisi olla lasten makuun, kuten myös ”Arvaa mitä ajattelen”- leikki. Kirjoitustehtävänä oli kertoa muille luetun kirjan päähahmosta kolmella lauseella. Kirjasto tarjosi lapsille pientä välipalaa, jotta kolmituntinen päivä kului sutjakkaasti. Välillä toki venyteltiin ja kismiteltiin, jotta jaksettiin tehtäviä tehdä.

Mukava kerhokokeilu, johon palautteen mukaan toivottiin enemmän lukemista, kuin tehtäviä. Pitääpä pitää mielessä!

Kohderyhmä: alkuopetuksen oppilaat

Tavoite: lukemaan kannustaminen vapaa-ajan harrastuksena, ryhmäytyminen ja kirjoihin tutustuminen

Kirjastopedagogi Piia / Lukutukea koulutien alkuaskeliin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hanketyö on raastavaa

  Hanketyö on todellakin raastavaa. Jos joku kysyy, miltä hanketyö tuntuu, vastaisin otsikon mukaan. Se vaatii hyvää paineensietokykyä, raut...